Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 121924 sökträffar

Arbetsgrupp ska titta på ChatGPTs påverkan på undervisningen

AI-boten ChatGPT som släpptes av OpenAI i slutet av 2022 har orsakat stor uppmärksamhet och oro hos många lärare. Nu ska en arbetsgrupp få i uppdrag att se över hur man kan stötta lärare i hanteringen av examinationer. Foto: Ali Shah Lakhani från Unsplash.com. Många lärare har hört av sig med oro om ökat fusk i examinationer och hur man kan upptäcka användning av ChatGPT. Deras frågor handlar blan

https://www.education.lu.se/artikel/arbetsgrupp-ska-titta-pa-chatgpts-paverkan-pa-undervisningen - 2025-09-21

Det finns ett före och ett efter ChatGPT

ChatGPT skriver kod för en enkel hemsida AI-chatten kan svara på frågor, översätta, skriva kod, eller författa en spännande novell. Möjligheterna fascinerar och kanske oroar en del, men vad är ChatGPT? – I mina ögon fyller chat-botten främst två funktioner; som coach och som produktivitetsverktyg, säger Björn Svensson, studierektor och universitetsadjunkt i informatik på Ekonomihögskolan. Björn Sv

https://www.education.lu.se/artikel/det-finns-ett-fore-och-ett-efter-chatgpt - 2025-09-21

Inkluderande undervisning för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor

Sedan ungefär ett år tillbaka arbetar gruppen för Inkluderande undervisning på Institutionen för kulturvetenskaper för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor i undervisningen. Vårt arbetssätt är utforskande och vi har inga stora resurser till vårt förfogande. Men genom små konkreta förändringar hoppas vi åstadkomma förbättringar som gynnar studenternas lärande och trivsel

https://www.education.lu.se/artikel/inkluderande-undervisning-att-framja-alla-studenters-mojligheter-att-delta-pa-lika-villkor - 2025-09-21

NORDUnet avbryter pågående upphandling av lärplattform

En ny upphandling med korrigerat och förtydligat underlag kommer att publiceras i nästa vecka. Foto: Christina @ wocintechchat.com från Unsplash.com. Just nu pågår en upphandling av lärplattform via NORDUnet, som har tagit beslutet att avbryta upphandlingen på grund av påtalade oklarheter kring avropsförfarandet. Vad händer nu? För att undvika en onödig fördröjning har NORDUnet valt att korrigera

https://www.education.lu.se/artikel/nordunet-avbryter-pagaende-upphandling-av-larplattform - 2025-09-21

Gör din undervisning mer tillgänglig och inkluderande – steg för steg!

Den viktigaste insikten är att studenter är olika och behöver olika sätt att bli motiverade, olika sätt att ta till sig kunskap och olika sätt att presentera sin kunskap. Studenterna ska kunna fokusera på sitt lärande och känna sig välkomna. Hur ska jag hinna med? Som lärare och studierektor frågar jag mig själv, och får frågor om, hur man som lärare ska hinna med att göra sin undervisning mer til

https://www.education.lu.se/artikel/gor-din-undervisning-mer-tillganglig-och-inkluderande-steg-steg - 2025-09-21

Lärare berättar om återbruk av erfarenheter och material från pandemin

Med en improviserad hemmastudio, gratis mjukvara och en intensivkurs på nätet i filmredigering kunde lärare ta sitt samhällsansvar och producera digitalt undervisningsmaterial från karantän. I ett fall på avdelningen för konstruktionsteknik visade kursutvärderingen på en klar förbättring från föregående år. Ett trevligt resultat med bitter eftersmak. Hur kom det sig egentligen att salsföreläsninga

https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-aterbruk-av-erfarenheter-och-material-fran-pandemin - 2025-09-21

Upphandling av lärplattform avbryts igen

Den pågående upphandlingen av lärplattform via NORDUnet har avbrutits igen på grund av överklagande. I våras fick upphandlingen avbrytas på grund av oklarheter i anbudsförfarandet. Här kommer en kort uppdatering av läget just nu. Foto: Mimi Thian från Unsplash.com Vad händer nu? Upphandlingen av lärplattform blir återigen försenad och NORDUnet jobbar aktivt tillsammans med Sunet (Swedish Universit

https://www.education.lu.se/artikel/upphandling-av-larplattform-avbryts-igen - 2025-09-21

Hallå där Rachel Forsyth!

Lär känna Rachel Forsyth, numera anställd som pedagogisk utvecklare på Enheten för undervisningsstöd. Rachel kommer ursprungligen från Storbritannien. Hon arbetade länge som pedagogisk utvecklare på Manchester Metropolitan University, med inriktning på examination och lärande online. Där undervisade hon också nya universitetslärare.  Hur kommer det sig att du ville arbeta här på enheten för underv

https://www.education.lu.se/artikel/halla-dar-rachel-forsyth - 2025-09-21

Utveckla din pedagogiska kompetens med AHU:s kurser våren 2024

Fördjupa din pedagogiska kompetens, generellt eller i relation till särskilda uppdrag och utmaningar, genom att delta i AHU:s högskolepedagogiska kurser. Sista ansökningsdag för vårens kurser är den 28 november 2023. Anmäl dig till vårens högskolepedagogiska kurser och utveckla din pedagogiska kompetens och uppnå behörighet till tjänst, uppdrag eller befordran. AHU:s kurser vänder sig till alla so

https://www.education.lu.se/artikel/utveckla-din-pedagogiska-kompetens-med-ahus-kurser-varen-2024 - 2025-09-21

Nuclear Proliferation in Iraq

CMES researcher has co-authored an article published in the Journal of Strategic Studies. The article, "How dawn turned into dusk: Scoping and closing possible nuclear futures after the Cold War", was co-authored by Benoît Pelopidas (Sciences Po), Hebatalla Taha (CMES), and Tom Vaughan (Aberystwyth University).AbstractHow was the scope of nuclear weapons policy change immediately after the Cold Wa

https://www.cmes.lu.se/article/nuclear-proliferation-iraq - 2025-09-21

Deep Learning and Runoff Prediction in Iran

CMES Deputy Director Ronny Berndtsson has co-authored an article in the journal Applied Soft Computing. The article, "Temporal cluster-based local deep learning or signal processing-temporal convolutional transformer for daily runoff prediction?", is written by Vahid Moosavi (Tarbiat Modares University), Sahar Mostafaei (Tarbiat Modares University) and Ronny Berndtsson (CMES). AbstractWater scarci

https://www.cmes.lu.se/article/deep-learning-and-runoff-prediction-iran - 2025-09-21

Read the Latest CMES Newsletter (#42)

Read the new CMES Newsletter about upcoming events and recent research activities and publications. The CMES Newsletter provides an up-to-date overview of Middle Eastern research, activities and events at Lund University and beyond. The Newsletter includes a message from the Director, latest research news, upcoming events and recent publications by CMES scholars.Read the newsletterSubscribe to the

https://www.cmes.lu.se/article/read-latest-cmes-newsletter-42 - 2025-09-21

Now Open: CMES Call for Project Proposals

CMES supports three-year research projects with high scientific potential through the Strategic Research Area (SRA) Middle East in the Contemporary World (MECW). CMES funds one new project annually and encourages collaboration between scholars from different disciplines at Lund University to conduct interdisciplinary research on the Middle East.Project proposals should be focused on novel interdis

https://www.cmes.lu.se/article/now-open-cmes-call-project-proposals-0 - 2025-09-21

SWEMENA Annual Conference 2024

CMES is organising the Third Annual Swedish Middle East and North Africa Network (SWEMENA) Conference, Lund University, 22-23 August 2024. This interdisciplinary annual conference reflects SWEMENA’s main objective to bring together different communities of researchers, practitioners, and policy-makers across Sweden with an interest in the Middle East and North Africa region SWEMENA encourages the

https://www.cmes.lu.se/article/swemena-annual-conference-2024 - 2025-09-21

Now Open: CMES Call for Writing Retreats

Apply by 30 April 2024 Writing Retreats (Autumn 2024)CMES supports writing retreats on Middle East research with the aim to finalise an article, book chapter, edited volume or a book for publication in peer-reviewed outlets. CMES offers office space and modern research facilities in a stimulating work environment on historic premises. Administrative, practical and technical support is available on

https://www.cmes.lu.se/article/now-open-cmes-call-writing-retreats-0 - 2025-09-21

Read the Latest CMES Newsletter (#43)

Read the new CMES Newsletter about upcoming events and recent research activities and publications. The CMES Newsletter provides an up-to-date overview of Middle Eastern research, activities and events at Lund University and beyond. The Newsletter includes a message from the Director, latest research news, upcoming events and recent publications by CMES scholars.Read the NewsletterSubscribe to the

https://www.cmes.lu.se/article/read-latest-cmes-newsletter-43 - 2025-09-21

Israel's Campaign Against Iranian Targets Could Backfire

CMES visiting scholar Dalia Dassa Kaye has written an article in Foreign Affairs. IntroductionOn April 1, Israel launched its latest attack on Iran in the two countries’ ongoing shadow war, with an airstrike that flattened a section of Iran’s embassy complex in Damascus and reportedly killed at least 12 people. Among the dead was Mohammad Reza Zahedi, who headed Iran’s military operations in Syria

https://www.cmes.lu.se/article/israels-campaign-against-iranian-targets-could-backfire - 2025-09-21

CMES Policy-Research Dialogue on Exploring Europe’s Changing Perceptions and Policies Towards Iran

On 8-9 April, CMES organized a policy-research dialogue entitled "Exploring Europe’s Changing Perceptions and Policies Towards Iran" with international experts and policymakers. The workshop explored a broad set of themes, such as Iran's nuclear program and the nuclear agreement, the Mahsa Amini protests and the wars in Ukraine and Gaza. These issues were discussed in relation to the relationship

https://www.cmes.lu.se/article/cmes-policy-research-dialogue-exploring-europes-changing-perceptions-and-policies-towards-iran - 2025-09-21

CMES Regional Outlook: Monitoring Israel’s Destruction of Gaza From Space

Satellite images of Gaza, Occupied Palestinian Territory, and Israel, from 1984 and 2020 (Captured by Landsat/Copernicus) This Regional Outlook focuses on the role of satellite imagery in shaping our understanding of the Israeli-Palestinian conflict and the physical damage it has caused the landscape.  On 7 October 2023, Hamas carried out a large scale attack against Israel, causing over 1 000 fat

https://www.cmes.lu.se/article/cmes-regional-outlook-monitoring-israels-destruction-gaza-space - 2025-09-21

CMES Workshop on Women and Youth Activists in the ‘Second Wave’ of the Arab Spring

On 11-12 April, CMES hosted a workshop entitled "On the Edge - Post-Conflict Political Generations of Women and Youth Activists in the ‘Second Wave’ of the Arab Spring" with international scholars. The workshop explored the mass popular mobilizations calling for radical regime change in Algeria, Sudan, Lebanon, and Iraq in 2019, which were billed the ‘Second Wave’ of the Arab Spring. The four coun

https://www.cmes.lu.se/article/cmes-workshop-women-and-youth-activists-second-wave-arab-spring - 2025-09-21